Catatan Ibu

Selasa, 28 Ogos 2012

Penjagaan kulit muka

Hari ini Tini akan memperkenalkan set penjagaan kulit muka yang sedang Tini gunakan... dah sebulan lebih juga dan serasi bersama kulitku ini yang agak sensetif...

Sebelum guna produk ni Tini mencuba suatu produk kecantikan tetapi... kulit tini tidak sesuai dengan produk tu, hajat hati untuk memudar & menghilangkan parut jerawat tetapi setelah 4 hari menggunakan produk tu kulit muka Tini jadi kemerah-merahan, gatal dan melecet (seperti bekas tertumpah air/minyak panas)



Masa kulit dah mula mengelupas memang tak dapat nak senyum...sampaikan nak makan pun tak selesa (selera pun hilang ~kawasan mulut mmg kena teruk-bila terbuka mulut lebih, kulit jadi merekah dan berdarah). Tini sms juga kat penjual tu katanya memang normal awal-awal penggunaan macam tu..Sewaktu nak beli dulu memang dia ada maklumkan akan ada pengelupasan..tapi tak sangka kulit Tini jadi macam ni... :'(  Tapi tetap sabarkan hati untuk melalui proses pembersihan kulit...tapi masuk 3 minggu masih juga mengelupas dengan teruk... Bab ditegur tu memang dah dijangka..daripada suami,anak,mama,adik-adik dan kawan sekerja...Nak sorok mana ni?huhuhuhu....
Dalam fikiran ni nak mencari pakar kulit..tapi kat Labuan ni mana la ada....sabar je lah... 
Akhirnya Tini berhenti guna produk tu sebab gerak hati dah menyatakan ianya tidak sesuai untuk kulit Tini... Bila tengok testimonial pengguna lain, elok je kulit mereka :)

Dalam masa yang sama Tini masih mencari produk yang mungkin sesuai dengan kulit ni (cam tak serik je dia ni kan?) Setelah hampir 2 minggu tidak menggunakan apa-apa produk untuk kulit muka ni (cuma cuci dengan air jer dan pengelupasan tu tetap seperti sebelum ni..sangat sakit, terfikir juga "kulit aku dah makin nipis la ni kan sebab asyik mengelupas...")

Setelah merujuk dan berbincang dengan seorang rakan FB Asma, Tini mulakan set percubaan penjagaan kulit Everlynn (sebenarnya Tini memang tak arif bab nak menjaga kulit ni, tapi sejak parut jerawat menapak ni nak juga cuba baiki dan pulihkan)

Alhamdulillah, sepanjang guna dah sebulan lebih ni, kulit dah bertambah pulih serta tiada lagi pengelupasan seperti sebelum ni..



Selain dari menggunakan set asas, Tini juga gunakan Collagen serum dan Collagen Sheet mask.. Sejak awal penggunaan set Everlynn, Asma la tempat Tini selalu bertanya, kadang pm di FB, ada masanya kami sms.. senang berurusan dengan As.. Sewaktu kulit Tini terlalu kering dan tahap merekah, As siap poslajukan serum dan mask supaya membantu untuk lembapkan semula kulit kering...Buat masa ni Tini gunakan serum 2x sehari (pagi dan malam) dan mask 2 kali seminggu (kalau kulit normal dan tidak bermasalah gunakan 1x seminggu dah memadai)


Pesanan khidmat masyarakat:-
Pastikan produk yang ingin digunakan Halal dan mempunyai sijil KKM ye :)









Tiada ulasan:

Catat Ulasan